Ratu Cantik Thailand Menci um Kaki Ibu Yang Bekerja Sebagai Pengutip Sampah Sebagai Tanda Terima Kasih Kerana Membesarkannya

Adalah menjadi tanggungjawab seorang anak untuk menghormati ibu bapa dan membalas segala jasa serta peng0rbanan mereka kerana telah membesarkan kita. Tidak kira walau apa pun keadaan mereka, menjadi kewajipan setiap anak untuk menghormati ibu bapa dan orang lebih tua.

Seorang gadis cantik dari Thailand bernama Khanitta ‘Mint’ Phasaeng telah memenangi pertandingan ratu cantik ‘Miss Uncensored News Thailand’ pada tahun 2015. Pada ketika itu, fotonya yang menunjukkan dia sedang menunduk dan melutut sambil menci um kaki ibunya bagi memohon restu dan mengucapkan terima kasih kerana telah membesarkannya menjadi tular di media sosial.

Tanpa berasa mallu dan teragak-agak, Mint yang begitu menyayangi ibunya telah pulang ke kampung halaman untuk memberi penghormatan kepada ibunya dengan melutut dan menci um kakinya menurut tradisi Thai. Mint memakai tiara dan selempang ratu cantik yang baru dirang kulnya ketika melakukan upacara penghormatan tersebut.

Stesen Radio Thailand, Page Feel 96.5 Rayong telah memuat naik gambar-gambar tersebut di media sosial dan ia menjadi tular.

Ramai netizen telah memuji tindakan dan sikap Mint yang tidak malu menunjukkan latar belakang keluarganya yang susah. Apa yang lebih membanggakan ialah cara penghormatannya dengan menurut tradisi Thai adalah penghormatan tertinggi yang sepatutnya diberikan kepada semua ibu bapa dan orang lebih tua di Thailand dan ia perlu menjadi contoh buat golongan muda yang lain.

Mint sudah biasa hidup svsah dan sering membantu ibunya yang bekerja sebagai pengutip sampah. Pekerjaan ibunya itu menjadi sumber utama mata pencarian keluarga yang telah dapat membesarkan Mint dan adik-beradiknya yang lain.

Kata Mint, Saya berasa bangga dengan pekerjaan ibu. Kerja mengutip sampah itu adalah satu pekerjaan yang jujur dan mulia. Saya dapat membesar dengan sempurna, cukup makan dan dapat menghabiskan persekolahan kerana pekerjaan ibu yang mengutip sampah setiap hari demi menyara kehidupan saya.

Tambahnya lagi, Ia mungkin tidak mencukupi bagi sesetengah orang, tetapi bagi ibu dan saya, setiap sen wang yang kami perolehi adalah amat berharga. Apa yang saya miliki hari ini adalah jasa dan peng0rbanan ibu. Saya dan ibu melakukan kerja yang jujur dan mulia, jadi tidak perlu bagi saya untuk berasa rendah diri atau ma lu.

Mint hidup dalam kemiskinan selepas ibunya bercera1 sejak dia masih kecil lagi, dan Mint tidak dapat meneruskan pengajian pada peringkat lebih tinggi kerana tidak mampu dan kekurangan dana.

Mint berkata dia berasa bagai tidak percaya ketika diumumkan memenangi pertandingan ratu cantik selepas para hakim membuat keputusan. Baginya kemenangan itu bagai satu mimpi yang menjadi kenyataan.

Sikap Mint memberi pengajaran dan mengingatkan kita supaya tidak pernah lupa akan jasa ibu bapa dan asal-usul serta sentiasa berpijak di bumi nyata walaupun setelah memperolehi kejayaan di dalam kehidupan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! RM

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @RojakMedia

 

Sumber: Era baru/Detikberita

 

Apa kata anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*